Microsoft lijkt lettertypes aan te gaan bieden via Microsoft Store

Microsoft lijkt lettertypes te gaan aanbieden via zijn Microsoft Store. In de appwinkel is het lettertype Arial Nova verschenen, maar op dit moment kunnen alleen gebruikers van de nieuwste Windows 10 Insider-build het font downloaden.

Met het aanbieden van lettertypes via de Store lijkt Microsoft het installeren van fonts eenvoudiger te willen maken. Momenteel gaat het om een enkel lettertype, of en wanneer er meer volgen is nog niet bekend. Bij de omschrijving van Arial Nova in de Microsoft Store staat dat Windows 10-versie 17040 of nieuwer vereist is voor installatie.

De aanwezigheid van het font in de appwinkel werd ontdekt door Twitter-gebruiker Ducky. Eerder deze week ontdekte de Italiaanse website Aggiornamenti Lumia dat Microsoft ook experimenteert met taalpakketten in de Store. Het gaat om zogenaamde Local Experience Packs, die de Windows 10-omgeving vertalen in bijvoorbeeld Russisch of Catalaans.

Arial Nova in de Microsoft Store

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

23-11-2017 • 08:14

114 Linkedin Whatsapp

Reacties (114)

114
108
67
12
0
27
Wijzig sortering
Aanbieden alsin gratis te downloaden? Of zijn er mensen die daadwerkelijk geld betalen voor fonts ?
Er zijn heel veel mensen die betalen voor fonts, denk alleen nog maar aan de grafische sector.
Hoewel Apple nog steeds groot is, is er technisch gezien geen enkele rede om het te verkiezen boven Windows. Mijn ontwerpstudio werkt enkel met Windows-machines en ben blij(als Tweaker) dat ik niet gebonden ben aan een prijzig en vrij gesloten hardware-systeem.
Behalve dat er nog steeds software is die alleen op Mac systemen draait:

- Sketch
- Final cut pro

Bovendien gebruik je als avatar een custom logo gebaseerd op die van Adobe indesign. Als er iets prijzig is dan is het wel de software van Adobe.

[Reactie gewijzigd door 2020Media op 23 november 2017 21:09]

Voor FCP is Premiere wel een volwaardig alternatief te noemen (er blijven altijd fans van een of ander), maar om de Adobe suite kan ik echt niet heen vrees ik. Ben een beetje vergroeid met Illustrator, Photoshop en Indesign - een haat-liefde verhouding soms. Maar ik ga zeker niet gelukkig worden van een ratjetoe van alternatieven (Gimp, Corel Draw, Quark?). De creative cloud is zéker een stuk duurder geworden, updates zijn soms te snel en niet foutloos(vaak bugs of vertrouwde features die verplaatsen of veranderen), maar er is ook veel meer bijgekomen.

Om nog beetje on topic te blijven: Adobe Typekit is een écht leuke toevoeging in Adobe CC, waarmee de prijzige wereld van fonts wat toegankelijker wordt. Benieuwd of Microsoft ook een soort abbonementsvorm wil gaan aanbieden.
Anoniem: 998261
@DinoBe23 november 2017 10:59
Ja, weliswaar (nog) niet zo groot als Mac, maar daarom zullen ze MS dit ongetwijfeld gaan doen.
Ehhh.. waar baseer je je op? Grafisch draaien de programma’s (photoshop, premiere, etc) al een tijd beter op Windows dan op Mac. (En is er dus reden om voor PC te kiezen)

Kijk eens naar bijvoorbeeld deze resultaten: https://www.pugetsystems....ro-vs-PC-Performance-904/

En dan ook even in de conclusie naar de andere testen.

[Reactie gewijzigd door arthur-m op 23 november 2017 13:05]

Sterker nog, op Windows draaien grafische programma's al jaren beter dan op een Mac omdat Windows al veel langer Hardware Acceleration toepast.
Het feit dat mensen de Mac op een voetstuk zetten v.w.b. grafische taken is dan ook misplaatst. Er is niets wat beter op een Mac werkt dan op Windows. Ook in de Pro Audio wereld zijn er weinig argumenten om puur voor een Mac te kiezen. Sterker nog, in sommige situaties is de performance op een Windows machine beter dan op een Mac. Dat is bijv. ook de reden dat Tom Holkenborg (a.k.a. Junkie XL) Windows servers gebruikt voor zijn Cubase Setup.
Lijkt mij dat dit zo'n ingeburgert iets uit het verleden is. In het PowerPC tijdperk van Mac hadden ze op bepaalde vlakken zeker wel voordelen t.o.v. Windows, nu is dat verschil verwaarloosbaar of zelfs omgedraaid. Het is tegenwoordig denk ik eerder een voorkeurskwestie dan dat dit daadwerkelijk op cijfers/benchmarks etc is gebaseerd.
Klopt en het is ook vrij hardnekkig. Zelfs anno 2017 herinner ik me nog meerdere personen die heel hard volhielden dat je toch echt die Mac moest hebben voor producties (muziek). Bizar.
Dit komt omdat Adobe en Apple ruzie hebben gehad over o.a. Photoshop op de MAC. Apple kwam met Aperture en dat vond Adobe niet zo leuk. Sinds die tijd heeft Windows voorrang op de MAC. Neemt niet weg dat beide programma's exact gelijke features hebben en er precies hetzelfde uitzien. Alleen de optimalisaties zijn voor Windows nu beter, dat was altijd andersom, vandaar dat je ook zoveel MAC's in de design industrie zag vroeger. Windows heeft een inhaalslag gemaakt en doet niet veel meer onder voor de MAC.

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 23 november 2017 17:42]

Langzaam maar zeker, touch input wordt steeds belangrijker met een pen en de grafische sector ziet dus steeds meer de meerwaarde van een Surface apparaat voor hun gebruik. Apple wil denk ik dat ze overstappen op een iPad pro, maar dat lijkt nog niet van de grond te komen, en de vraag is of dat ooit zal gebeuren.
Meestal worden er Wacom hardware gebruikt voor tekeningen. Dat is nog "de benchmark" zeg maar. Die draaien op zowel Windows als Mac. Vroeger was het inderdaad zo dat Apple hét ding was voor de grafische industrie echter is dat al lang niet meer. Enkel voor zij die vasthouden aan het verleden.

Nu moet ik zeggen dat het font dat Apple tegenwoordig gebruikt zeer mooi vind :) Ze hebben daar altijd al veel mee gedaan. Niet zo gek natuurlijk omdat Jobs zélf die opleiding heeft gevolgd o.a.
overstappen naar een ipad pro zal nooit gebeuren, tenzij ze daar mac os op gaan draaien met een goeie grafische kaart e.d.
Grafische sector, op Windows?
Een groot gedeelte van die sector draait al vele jaren op Windows, met een aantal specifieke uitzonderingen. Dat heeft voornamelijk te maken met de keuzes die Apple de afgelopen jaren heeft gemaakt en hoe goed bv. Adobe producten nu werken onder Windows. Deze trend begon al 20 jaar geleden...

Er zijn enkele uitzonderingen waar er juist specifieke soft/hardware is die alleen werkt met Mac (of een heel stuk beter). Maar zelfs in dergelijke omgevingen zal er vaak alleen met Mac gewerkt worden waar dat nodig is. Je houd eigenlijk alleen de kleine bedrijfjes over waar werken met een Mac de keuze is geweest van de core gebruikers en de bedrijfjes waar management keuzes laat in eigen werkplek. Maar zeker bij de grotere bedrijven is er een voorkeur voor Windows ivm. management van systemen door IT. Er zijn ook oplossingen voor OSX, maar die zijn er een stuk minder en dubbele kosten voor systemen en kennis is niet iets waar veel bedrijven in willen investeren, zeker als dat niet nodig is.

Ik heb 20 jaar geleden leren werken met Apple omdat het veel werd gebruikt in de layout sector samen met QuarkExpress, Adobe Indesign heeft daar al vlot een enorme deuk in aangebracht en is nu de standaard in die industrie. Ondersteuning op beide platformen zijn uitstekend, echter qua plugins is maar de vraag welke platformen ze ondersteunen...
Ik durf te stellen dat er meer Windows based plug-ins zijn dan plug-ins die MAC only zijn.Vak kunnen ze op beide systemen draaien. Windows software is verreweg in de meerderheid vergeleken met Apple.
Yep. Die zijn er een hoop tegenwoordig.
Die zijn er al jaren.
kwam bij zat drukkerijen over de vloer waar gewoon mac en windows gebroederlijk naast elkaar werkte hoor.
Juist, omdat ze toch beide gewoon adobe suite gebruikte.
Maar ook gewoon zat systemen die de platen maakte, of juist de digitale printers die gewoon met windows aangestuurd werden.
Ik maak regelmatig gebruik van Helvetica Neue Condensed Black :) Een huisstijl is oh zo belangrijk voor een merk :P
Het mooiste is die van de ING. Ze zeggen dat ze er flink voor betaald hebben, blijkt het gewoon een bestaand lettertype :p
Blijkbaar ben jij dan niet zo bekend in de grafische of typografie-wereld, maar het feit dat een lettertype bestaat betekent niet automatisch dat je recht op het gebruik ervan hebt. Er zijn legio mogelijkheden, van free-use tot duizenden euros voor een lettertype. Gebruik van een woordmerk, maar een lettertype op een website of gebruik van alle gewichten en varianten van een lettertype voor vrij gebruik.

Helvetica Neue is een mooi voorbeeld. Wordt op veel plekken gebruik en kost 35 euro per variant, of 750 euro voor een licentie voor het gebruik van alle varianten. En dit is dan alleen voor installatie op een desktop voor 1-5 gebruikers en voor gebruik als webfont. Wil je deze ook voor reclamedoeleinden gebruiken betaal je 1000 euro.

Edit: ik heb even verder gezocht en het blijkt dat ING dit lettertype genaame INGMe speciaal heeft laten ontwikkelen. Ik moet ook zeggen dat 't wel echt z'n eigen karakter heeft, dus ook al zou dit te sterk op een ander lettertype zijn gebaseerd, dan hebben ze een lettertype gekozen dat je niet vaak ziek. De ING-stijl herken je hierdoor wel meteen, komt vriendelijk en open over, en dat is de reden dat de ING er flink voor heeft betaald.

[Reactie gewijzigd door HellFury op 23 november 2017 09:31]

Inderdaad, wel meer bedrijven laten eigen fonts ontwikkelen ter versterking van hun corporate identity.
Denk bijv. aan Nokia (Nokia Sans, Nokia Pure) en Nationale Nederlanden (NN Dagny), maar ook Google en de Europese Unie hebben eigen fonts.
Het voorkomt ook de situatie dat twee concurrenten dezelfde (onafhankelijke, third party) fonts gebruiken.
Google ontwikkelt Roboto, Apple reageert daarop met een overstap naar Helvetica Neue om daarna een eigen font San Francisco te ontwikkelen en Samsung komt met Samsung One en OnePlus gebruikt Oneplus Slate. Je ziet dat er door nieuwe, plattere en simpelere huisstijlen veel meer nadruk komt te liggen op typografie, en een font zorgt echt voor een eigen smoel zonder dat veel mensen dit direct opvalt.
grafische sector snap ik nog, maar de gewone consument (die toch de doelgroep is van de Store)?
MS probeert het gebruik van de weinig populaire Microsoft Store te bevorderen door downloads van zaken als bureaublad-achtergronden en fonts niet meer via hun site aan te bieden.
Anoniem: 998261
@Alxndr23 november 2017 10:58
Wat dacht je van de gigantische hoeveelheid grafische ZZP-ers?
Of denk je echt dat de grafische sector alleen op Macs werkt?
Vroeger had MAC inderdaad de overhand, Nu tegenwoordig allang niet meer.
Wat ik me dan wel afvraag is wat voor soort licentie deze fonts zijn. Is dit een licentie waar ik ook mijn miljoenen project mee mag doen in promotie? Of mag ik hier alleen maar een persoonlijk Word document mee schrijven?
Microsoft font distribution and license issues (regelgeving)
Klik

En deze Arial Nova font uit het artikel, bleek eerder ook al eens plots uit Windows 10 verdwenen te zijn na een update op 24 Augustus 2016, en dat is weliswaar al weer een tijdje terug, maar toch.
Goed dat i weer terugkomt in elk geval voor de liefhebbers van deze font.
:)

Edit: nog even iets aangevuld

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 23 november 2017 11:43]

Aanbieden alsin gratis te downloaden? Of zijn er mensen die daadwerkelijk geld betalen voor fonts ?
Aanbieden alsin gratis te downloaden? Of zijn er mensen die daadwerkelijk geld betalen voor het kijken van films ?
Altijd leuk hoe zo'n comment me toch aan het denken zet.
Als Microsoft een font beschikbaar stelt, al dan niet betaald, aan persoon 1. Die maakt iets, wat vervolgens gemaild wordt naar persoon 2, als Word, pdf of HTML email, dan moet dat font of in ieder geval de karakters die gebruikt zijn, meegestuurd worden. Dan heeft die tweede persoon het al semi gratis die kan wat aanpassingen doen en annoteren. Komen we dan in een juridisch steekspel terecht op het moment dat het ergens gepubliceerd wordt?
Dat klopt, ik ben zelf systeembeheerder bij een grafisch bedrijf en als je denkt dat softwarelicenties ingewikkeld zijn, dan heb je fontlicenties nog nooit gezien. Elk font heeft weer een andere licentie, voor sommige fonts mag een font "uitgeleend" worden aan een bedrijf dat je drukwerk doet, andere fonts zeggen in de licentie dat de drukkerij een eigen licentie moet hebben voor uitbesteed drukwerk. Sommige fonts hebben zelfs een andere licentie voor schermweergave dan voor drukwerk. Daarnaast is het net als bij oude software vaak niet meer mogelijk te achterhalen wie het copyright heeft.

En als drukkerij ben je dus eigenlijk verplicht om bij elke order te controleren wat voor fonts er gebruikt zijn en wat voor licentie er aan hangt.

Grappige anekdote is dat een van de grote verzekeraars in Nederland een eigen custom font gebruikt in hun huisstijl, welke volgens de licentie niet door 3e partijen gebruikt mag worden voor drukwerk. Echter is het voor een 3e partij niet mogelijk een licentie te verkrijgen. Dit stamt nog uit de tijd dat deze verzekeraar in-house een drukkerij had.

[Reactie gewijzigd door Magic op 23 november 2017 09:47]

Dat gezeik met licenties bij gebruik door drukkerijen wordt vaak genoeg omzeild door alle teksten naar curves om te zetten. Dan kan je ook niks meer tekstueel corrigeren, maar dat zou in principe niet meer nodig moeten zijn als er gedrukt gaat worden.
Dat klopt inderdaad, voor het stampwerk is dat inderdaad het handigst, echter veel grotere drukkerijen hebben ook nog hun eigen DTP/Ontwerp afdeling, waarbij ook vaak het huisstijl wordt bewaakt :)
PDF heeft de mogelijkheid om fonts in te sluiten. Dan zit het font in de PDF "gebakken" en kun je voor die PDF van dat font gebruik maken. Bij HTML is het gebruikelijk om een font familie aan te geven. Als je het font niet op je PC hebt staan, dan zal de browser / het mail programma een ander lid van die familie nemen. Uiteindelijk hoort er altijd in de familie een standaard lettertype, zoals arial te zitten.
Word gebruikt bij mijn weten ook een vorm van substitutie van het font, als het gebruikte font niet op de machine staat, maar het zou ook kunnen dat nieuwere versies het font insluiten in het document zelf.

Of je in een juridisch steekspel terecht komt, hangt af van het font en de eigenaar ervan. Als ik een huisstijl voor mijn bedrijf laat ontwikkelen en daar een eigen font voor laat maken, dat zeer herkennend is, dan zal ik toch echt moeilijk doen als iemand anders dat gebruikt.
Als je in de Windows / Fonts folder kijkt, dan zie je de fonts op je computer staan. Als je de eigenschappen van een bestand opvraagt, dan kan de maker van dat font daar aangeven wie het copyright heeft en wat je ermee mag doen. Veel steekspel hoeft er dus niet te ontstaan, want je kunt het dus weten.
Word heeft de mogelijkheid om het gebruikte font in het document te voegen. In twee varianten zelfs: alleen de gebruikte karakters of het gehele font.
Een film kost wel iets meer te maken dan een font.
Een film kost wel iets meer te maken dan een font.
Sorry, maar wat is dat voor 'n argument? Als iets goedkoper is om te maken, is illegaal gebruik wel geoorloofd of zo?
Zeg ik dat?

Ik wist niet eens dat er copyright op fonts stond sinds vandaag |:(
Anoniem: 420148
@Alxndr23 november 2017 09:29
Iedereen die fonts met een licentie commercieel wil gebruiken, zal ervoor moeten betalen.
Iedereen die fonts met een licentie commercieel wil gebruiken, zal ervoor moeten betalen.
Er zijn ook heel wat fonts met een kostenvrije licentie.
Als webdesigner word je liever niet aangeklaagd voor copyricht, dat is namelijk een heel stuk duurder dan gewoon rechten voor het gebruik van een font kopen
Designers betalen vaak voor fonts hoor. Die gratis fonts zijn ook niet allemaal echt mooi en de mooie zijn al zwaar overused. Een betaalde font illegaal gebruiken lijkt me ook niet echt verstandig.
Als ik een bedrijf zou starten zou ik een mooie bestaande font kopieren en overal een kleine pixel toevoegen zodat het uniek wordt en ik geen licentie hoef te betalen.
Dat is namelijk wel het laatste wat ik zou doen, betalen voor een alfabet.
Alsof die fontmakers licenties betalen voor het gebruik te maken aan de Romeinen!
Dan onder waardeer jij font design heel erg. Het is enorm lastig en heel veel werk om een uniek mooie font type te ontwerpen. Ik denk dat je het zelf maar eens moet proberen om het te waarderen.
Kan nog best eens interessant worden voor de verkoop van fontlicenties. Een grote partij als Microsoft als distributiekanaal voor de fontdesigners.
En wat is er precies moeilijk aan een lettertype installeren?
Je download de ttf, plaatst deze in "C:\Windows\Fonts" en je kunt het gebruiken.
Heb je geen zin om naar die directory te bladeren, download je het font, klik je er met je rechtermuisknop op en kies je "install"
Op veel systemen is C:\Windows en alles daaronder afgesloten. Daar iets neerzetten is vaak tegen beveiligingsregels.

Op sommige nieuwere msWindows systemen mogen alleen zaken uit de store worden geïnstalleerd.

Er is in het verleden al ruimschoots misbruik gemaakt van fonts om andere, meestal ongewenste, software op een systeem te krijgen. Mogelijk/hopelijk worden de installaties die vanuit de store komen op 1 of andere manier gecontroleerd op ongewenst meeliften van software.

Uiteindelijk zal er andere software komen die afhankelijk is van nieuwe fonts. Die kan dan de fonts als afhankelijkheden automatisch meenemen.

Daarmee heb je een aantal echte redenen om fonts vanuit de store beschikbaar te maken.

[Reactie gewijzigd door beerse op 23 november 2017 09:09]

Ik denk dat de gemiddelde gebruiker ook geen extra fonts nodig heeft, alleen designers en die weten echt wel hoe je een font moet installeren.
Hoe gaan gebruikers de fonts gebruiken bij hun websites en applicaties. Die moet toch op een gegeven moment een keer verzonden worden en om elke keer over hetzelfde lijntje te sturen, terwijl het gewoon de bedrijfsstandaard is, lijkt me ook onnodig.
Custom fonts bij websites worden altijd embedded in de code, je weet nooit of een gebruiker die de website bezoekt het font geïnstalleerd heeft op zijn/haar computer en dan zou je ongewenst resultaat krijgen.
Dus ja, die worden altijd over hetzelfde lijntje gestuurd.
Een goede developer zorgt dat de kans dat de fallback wordt aangeroepen zo klein mogelijk is en dat is niet op de manier waarop jij omschrijft. Overigens als het om een intranet gaat zijn laadtijd en requests naar de lokale server zoals deze verwaarloosbaar. Daarnaast zorgt een systeembeheerder er dan voor dat de fonts vooraf zijn geïnstalleerd op het systeem en niet de gebruiker, dus dit heeft weinig met het artikel te maken.
En hoe doet de systeembeheerder dat? Straks kan dat dus via de store, net als een heleboel andere zaken en hoef je als systeembeheerder dus geen custom scripts meer te schrijven...

Net als dat designers hun ontwerpen gewoon kunnen doorsturen en degenen die de ontwerpen bekijken dan simpelweg fonts via de store binnenhalen zodat je ook geen import-problemen meer krijgt.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 23 november 2017 10:34]

Als games een UAC venster geven is dat toch echt de fout van een luie developer. Een game heeft nooit behalve tijdens de installatie admin rechten nodig.
Ik denk ook niet dat het zo moeilijk is, maar vind dit wel een goeie ontwikkeling. Ik ken veel mensen die niet weten waar of hoe ze aan lettertypes raken. Sommige weten zelf niet dat het kan.
Voordeel van dingen in de Store aan je account koppelen is dat na een herinstallatie je dezelfde dingen weer actief kunt hebben.
En voor Microsoft is het natuurlijk ook een mooi inzicht in het gebruik van bepaalde componenten.
Dat kun je zien als een goedkope manier van marktonderzoek, kijken waar vraag naar is en waar eventueel in de toekomst geld verdiend zou kunnen worden.
Die install button heeft een reden ;)

Gewoon naar C:\Windows\Fonts kopiëren werkt wel nog (Backward compatibility?), ware het niet dat je dit niet met powershell moet proberen. Daar kopieert hij hem wel, maar is achteraf onbruikbaar omdat hij ook een registry-installatie nodig heeft.
Je vergeet een aantal flinke stappen momenteel
1) Font zoeken, meerdere webpagina's afstruinen
2) controleren of er een licensie/copyright op zit
3) account maken voor de site waar je het wil downloaden
4) de installatie stappen

Dit alles kan een stuk makkelijker als alles in de Windows store zit
> He? Wat is C:\ en hoe kom ik daar? Waarom krijg ik een waarschuwing als ik C:\Windows in wil? Hoe kopieer ik? Wat is rechtermuisknop?

Ik denk dat je de gemiddelde gebruiker overschat. Het is niet voor niets dat nagenoeg elk OS naar simpele filemanagers met foto's documenten, video's en muziek beweegt, in plaats van mappen en bestanden.
Nee, ik spreek Nederlands ;) In het Engels zou ik ook directory gebruiken. Een map is de Nederlandse vertaling voor waar in het Engels directory wordt gebruikt.

Waarom Windows over moest op mappen is logisch: Het is vervelend om je tekst half in het Nederlands te hebben met alle sleutelwoorden een Engels woord. Tenminste, vroeger vond men dat nog vreemd, tegenwoordig is dat hip.
Als de collectie net zo groot word als Dafont (of groter) dan zie ik hier wel een markt voor. Zeker als het specialistische lettertypes betreft, of unieke.

Ik ben als grafisch designer/media content developer enorm vaak bezig met letter types. Ik merk dat een site als Dafont, waar ze gratis te downloaden zijn, ook niet allemaal van goede kwaliteit zijn.

Andere sites bieden een wir-war aan rommelige of lelijke fonts aan die zakelijk niet interessant zijn. Verder zijn er natuurlijk ook nog zat andere commerciele sites waar je fonts tegen betaling kan halen, maar kunnen zeer prijzig uitvallen.

Als Microsoft hun fonts goedkoper kan plaatsen, dan hebben de andere sites een flinke concurrent. Niet alleen in prijs, maar ook in gebruiks gemak voor de mensen die niet weten hoe fonts te installeren (de gemiddelde gebruiker duikt niet diep in zijn Windows directory)

Overigens; die gratis fonts zijn free-resource en copyright vrij omdat de maker dat zo betaamt. Vele commerciele lettertypes zijn copyrighted (denk aan het font in de huis stijl van de Politie b.v.)

[Reactie gewijzigd door Ricepuppet op 23 november 2017 08:47]

Hopelijk wordt het niet zo'n set zoals microsoft met mswindows mee levert: een universele set met andere namen en hier en daar een pixel anders zodat er net met de rechten gerotzooit kan worden.

[of-the-record]
Kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen 'helvetica' (al lang bekend, mooi schreefloos lettertype) en 'arial' (de msWindows versie...)?
En nu in dit voorbeeld: 'arial nova'....
Lettervormen zijn niet beschermd door copyright. Dat is simpelweg niet in de wet geregeld. Alleen, de moderne fonts zijn in weze programma's die de lettervormen genereren, met de gewenste grootte, bold-ness etc. En programma's zijn wel beschermd.

Op die manier kun je dus 2 fonts hebben die er hetzelfde uitzien (niet copyrighted) maar verschillende achterliggende programma's hebben (wel beschermd)
Alles wat je maakt waarbij een beetje creativiteit bij te pas komt valt onder het auteursrecht. Wat je maakt en waarmee je het maakt maakt niet uit. Heb je creativiteit gebruikt dan valt het onder het auteursrecht. Of dat nu een boek is of een figuurtje van hagelslag op een beschuit maakt niet uit. Geen creativiteit, zoals bij voorbeeld bij pasfoto's, dan ook geen auteursrecht. Aangezien de details van een letter bepalen creativiteit vereist heb je ook auteursrecht op lettertypen.
Bekend misverstand, maar daarvoor is simpelweg geen basis in de wet. Eén van de bekendste tegenvoorbeelden zijn parfums. Die vallen simpelweg niet onder de auteurswet . Artikel 10 heeft een limitatieve opsomming van beschermde type werken. Staat iets niet op die lijst, dan is het niet beschermd, en fonts staan niet op die lijst.
https://blog.iusmentis.co...er-auteursrecht-op-fonts/

Volgens Arnoud Engelfriet valt een lettertype onder auteursrecht omdat het een creatief werk is. Daarnaast valt onder auteursrecht ook voorbereidend materiaal voor computerprogramma's, en daar vallen mijns inziens dus ook lettertypen onder. Dus hoewel lettertypen niet expliciet op de lijst staan, staan ze er onder andere categorieen er wel impliciet op.

Maar! Lettertypen zijn in prinicpe vrij te gebruiken om er teksten in te zetten en die teksten te gebruiken naar eigen inzicht, alleen de bestanden waarin deze lettertypen zitten mogelijk niet want zo'n bestand heeft dus een aparte licentie. Dit betekend dus dat ik bijvoorbeeld voor een website een lettertype bijvoorbeeld wel mag gebruiken, maar het bestand niet mag meesturen met de website als font (dit geldt onder andere voor verschillende fonts van Microsoft).
"Voorbereidend materiaal voor computerprogramma's" - dat was even zoeken waar die term vandaan kwam. 't Komt uit een overleg van de "vaste Commissie voor Justitie" van 16 september 1993, dus 24 jaar geleden. Ik begrijp daaruit dat er source code wordt bedoeld. Maar zoals je aan de "richtlijn voor gegevensbescherming van databanken" (directive on the legal protection of databases) ziet, wordt er nogal enthousiast vertaald door juristen.
Nou daar ga je: https://www.fonts.com/con...efaces/arial-vs-helvetica

En Helvetica Neue heeft ook van dat soort wijzigingen.
Mooi verhaal!
Ook mooi om te zien dat er wel degelijk verschil is tussen de twee, maar dat het ook pas zichtbaar is op chocolade-letter-maat.
Hopelijk wordt het niet zo'n set zoals microsoft met mswindows mee levert: een universele set met andere namen en hier en daar een pixel anders zodat er net met de rechten gerotzooit kan worden.
Hopelijk verhuist een flink deel van de set die door Microsoft meegeleverd wordt naar de store. Makkelijk te vinden en te installeren voor diegenen die ze wil gebruiken, maar niet meer standaard aanwezig in de ellenlange rij fonts voor diegenen die niet meer dan een paar verschillende lettertypes gebruiken.
Liever een iets kleinere selectie dan Dafont, daar staat me toch een hoop rommel op.

Daarnaast mis ik daar vaak premium fonts, ik vind te vaak pas heel laat wat ik zoek.

Dat mag dan overigens wel al enkele jaren terug zijn, momenteel doe ik niet vaak design zaken, en wanneer nodig download ik Roboto of iets dergelijks wel :-)
Tja de reden dat je naast bagger ook niet vaak de fonts tegenkomt op dafont die je zoekt zal oa aan onderstaande liggen:

The fonts presented on this website are their authors' property, and are either freeware, shareware, demo versions or public domain. The licence mentioned above the download button is just an indication. Please look at the readme-files in the archives or check the indicated author's website for details, and contact him if in doubt.
If no author/licence is indicated that's because we don't have information, that doesn't mean it's free.

Veel fonts kosten gewoon serieus geld en Dafont is daar de plek niet voor ;)
Anoniem: 617899
@Gopher23 november 2017 13:08
Ik lees hier veel Dafont, een aanrader voor kwalitatief betere fonts is Fontsquirrel.

Waar ik werk hebben we ongeveer 2500 aangekochte fonts in gebruik. Een stuk of 1000 gratis (maar commercieel te gebruiken) fonts. Fontbeheer (met Suitcase Teamsync) is momenteel nog prima te doen 0-5 designers. Daarboven zullen we moeten kijken naar een fontserver om licenties te verdelen.

Het zoeken naar de juiste websites om fonts te kopen kan soms vervelend zijn. Er zitten vaak moeilijk te herkennen louche sites tussen. Het aanbieden van fonts vanuit de store(s) lijkt mij daarom juist wel ideaal.
Fontsquirrel is wel goeie, daar zat vroeger de enige goede @font-face generator :-).
Softmaker heeft een grote set fonts te koop voor niet te veel.
Myfonts is ook een commerciele website waar je allemaal oude en nieuw ontwikkelde fonts kunt kopen, geen rotzooi.

Myfonts:
https://www.myfonts.com/

Softmaker:
http://www.softmaker.com/en/fonts/megafont
en
http://www.infinitype.com/en/

Font maker:
programma voor het maken van fonts(alleen voor de MAC):
https://itunes.apple.com/us/app/font-maker/id441036266?mt=8

The font maker:
http://thefontmaker.com/category/typefaces/

Professionele font software:
https://www.fontlab.com/font-editor/fontlab-studio/

semi professioneel:
http://www.high-logic.com/font-editor/fontcreator.html

Adobe type kit:
https://www.adobe.com/nl/products/type.html
Klopt. Ze zijn vaak ook niet compleet.

Alleen de grote font huizen hebben complete fonts.

Ik neem aan dat je op je mac of pc ook een font management systeem gebruikt?
Goed dat je het over 'compleet' hebt. Daar zouden ook richtlijnen aan moeten komen. In het verleden heb ik een situatie gekend waar met 2 fonts gewerkt moest worden, 1 voor de hoofdletters en 1 voor de kleine letters: De ene had kleine letters met accenten en de ander hoofdletters met accenten.

De amerikanen hebben genoeg aan de basis (7 bits) ascii waar West Europa al minimaal 8 bits karaktersets nodig heeft om ook accenten te gebruiken. Grieken en Russen hebben hun eigen sets die op hun eigen manier in 8 bits passen. Maar dan de karakter sets buiten de westerse wereld...
Microsoft lijkt inderdaad alles te willen verplaatsen naar 'hun' Store. Voor de gebruiker wordt het wel makkelijker gemaakt. Ze moeten er enkel voor zorgen dat het overzicht niet verloren geraakt.
Anoniem: 890159
@Jatari23 november 2017 10:22
Alleen voor de windows 10 gebruiker. Dat is momenteel nog een minderheid.
Ik denk dat je dat behoorlijk onderschat.
110miljoen gebruikers inmiddels. ;)
Mee eens, maar dat is toch in elke store? Gewoon categoriseren.
categoriseren; is dat niet iets van 1990(?)
heden dag frotten we toch overal tags op; een item kan onder meerdere tags zitten, bijv. factuur, of onder bedrijfsnaam, of onder project-tag. dat gaat in de mapjes/categorie structuur stuk lastiger
Of je iets nu aan 1 of meer categorieën toekent of dat je ergens 1 of meer labels op plakt is toch zo ongeveer het zelfde? Oh, ja, een 'tag' is voor zover ik weet niets meer of minder dan een label.
Een tag is niets meer dan categoriseren.. Meeste pakketten doen categorieen op zo'n manier tegenwoordig.
Maar over categoriseren is ook weer niet goed. Dan krijg je categorieën in categorieën. Dat vind ik persoonlijk al verwarrend worden.
Hoeft niet, je kan ook gewoon belachelijk veel verschillende categorieën maken ;-).
Anoniem: 392841
23 november 2017 09:28
Lijkt me op zich prima, zolang Microsoft niet standaard fonts vervolgens uit de Windows font library gaat knippen en vervolgens 'aanbiedt' op de Store....

EDIT: Net zoals dat van de 'Language experience packs' ook een apart iets is... Catalaans snap ik in zekere zin nog wel, maar Russisch als LEP? Klinkt mij als geldklopperij in de oren zo.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 392841 op 23 november 2017 09:30]

Wie zegt er dat het een betaalde download is? Ubuntu uit de Store is ook gratis, en dat is ff een groter pakket dan een font of een taalpakket
Verschil is dat Ubuntu 'eigendom' is van een andere ontwikkelaar (open source met ondersteuning door een betaalde service). Een aantal fonts als ik het me goed herinner en zeker de 'Language Experience Packs' zijn echter eigendom van Microsoft, die kunnen bepalen of het gratis is of dat er betaald voor moet worden.
Punt is dat als ze het alleen via de store aanbieden het een manier is om dit door de gebruikers duidelijk niet gewenste monopolie te bevorderen. Waarom niet gewoon een ttf op de MS website zetten? Dan kun je het onder andere windows versies en zelfs onder Linux of MacOS gebruiken.
Liefst een open font i.p.v. een ttf.
Ik ben benieuwd of grote Font leveranciers zoals Adobe hun spullen daar ook plaatsen. Elk verkocht font een deel aan Microsoft afdragen. Ik heb vroeger wel eens fonts aangepast, die zou ik ook daar kunnen plaatsen. Ik begreep uit bovenstaande posts dat copyright op fonts niet bestaand is, dus dat is dan geen probleem.
Om nou een lettertype Windows versie afhankelijk te maken...
Het is toch gewoon nog steeds true type?

edit: @JackSparrow, @ktorfs en @Aikon bedankt voor het verduidelijken.

[Reactie gewijzigd door Raymond Deen op 23 november 2017 09:06]

Waarschijnlijk komt dat omdat het pas vanaf die versie in de Store te downloaden is. Op een oudere versie/build kun je geen lettertypes downloaden vanuit de Store...
Mijn vermoeden is dat de store vanaf die versie pas ondersteuning gaat hebben om lettertypes te installeren.
Het lettertype zal niet Windows-versie afhankelijk zijn, maar het downloaden en installeren via de Store.
De kans is groot dat ze dit doen om bv bedrijven de mogelijkheid te geven hun fonts via de store te deployen. Veel bedrijfswebsites gebruiken custom fonts en als je die niet elke keer over en weer hoeft te gooien (ook al zitten ze in je cache, het kost toch rendertijd), dan is dat gewoon handig. Ook voor brieven e.d. kun je het dan prima gebruiken op BYOD devices.
Windows Store applicaties zijn UWP applicaties. Voor zover ik ze heb gezien, draaien die in het profiel van de gebruiker. Ik heb er in ieder geval nog geen gezien die in c:\Program Files\... installeren. (maar dat kan ook aan mij liggen).
Fonts dienen in c:\windows\fonts geïnstalleerd te worden. Het issue zal dus echt niet bij het font liggen, maar bij Windows. Ofwel hebben ze vanaf deze build iets ingebouwd, zodat de Windows Store naar c:\windows\fonts kan installeren, ofwel hebben ze iets gemaakt, zodat Windows snapt dat er fonts in bijvoorbeeld het profiel van de gebruiker kunnen worden gezet.
Er worden inmiddels ook al veel open type fonts gebruikt, die weer bepaalde voordelen hebben ten opzichte van true type fonts.
Nee dankje....
(meer) Fonts, de reden waarom Windows traag opstart.
Ik herinner mij een Windows 95 / 98 / 98SE / XP / 2000 / Vista / 7 zonder grote ms-office fonts integratie welke veel sneller was met opstarten.
Windows leest en laad alle geïnstalleerde fonts tijdens de bootup (%windir%\fonts\).
(Daarom kon je allerhande geinstalleerde fonts kiezen voor windows thema's)
Sinds windows 7 kan je fonts op hidden zetten om het aantal te controleren fonts te verkleinen.
Je min is enigszins terecht. Er zijn veel fonts die je gratis mag gebruiken echter als je reclame/grafisch bezig bent dien je ook daarvoor te betalen. En zijn er ook licenties etc.
Had Martin moeten doen op zijn Dreadnought gitaar ;) om een link naar je naam te maken. Verdiep je er eens in voor de gein om er een beeld van te krijgen.
Ja, het gebeurt vaker dan je denkt.
Maar... die licentiemodellen van lettertypes moeten ze echt iets aan doen. Soms betaal je per instalatie, soms per project, soms apart voor print. Soms Apart voor de drukker en apart voor web... Echt KNET_TER_GEK zijn die fontmakers.

Ik betaal een font. Daarna is het van mij en alles wat ik er mee maak mag ik gebruiken/printen/wijzigen. Anders wil ik het niet. Niet mee eens? Dan geen sale! Voor jouw font 10 anderen.

Ik ben wel fan van gratis lettertypen (zelfs commercieel). Hulde.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee